У неділю, 31 липня у Вінницькій обласній універсальній науковій бібліотеці імені Тімірязєва відбулася чергова зустріч “Відкритої школи історії” у рамках якої ми мали нагоду послухати лекцію Анатолія Кержнера “Євреї Вінниці у плині часу”.  Ця тема, безсумнівно, актуальна для нас, як дослідників генеалогії та, зокрема, генеалогії євреїв Вінниці. Шановний читач за матеріалами лекції нижче зможе ознайомитися з основними подіями у Вінниці через призму єврейської історії міста, роллю і значенням євреїв у житті Подільської столиці. Також дивіться декілька слайдів лекції на фото у невеликому фото звіті з події.  

DSC09784

У 1240-му році від ударів монголо-татар пав Київ і землі Русі опинились під ігом Золотої Орди, а в 1362-му році князь Ольгерд завдав нищівної поразки монголо-татарським військам на річці Сині Води і саме з цим роком пов’язують згадку з містом Вінниця. Литовський князь Ольгерд передав ці землі синам свого брата Коріата і вони мали тут облаштувати оборонні споруди навколо вже існуючих поселень.

Тут будуються замки, і, як ми знаємо, місто три рази переносило свій центр. Як пише єврейський історик Менахем-Нохум Літинський, що євреї вже були в цю литовську добу у тих замках. Він ніяких посилань на джерела не дає, але те, що ми знаємо точно – перша згадка про євреїв у Вінниці була – це записано в міських актах за 28 жовтня 1506 року, тобто це початок 16 століття, коли єврей з міста Острога пан Міхель Шимонкович купив маєток Котунєва у вінницького міщанина Максима Шульжича. За 1532 рік у документах згадується єврей Міхель, який вів в місті торгівлю худобою і сукном. У 1604 році інвентар вінницького замку нараховував у наявності 66 єврейських будинків. У червні 1648-го року під час повстання Богдана Хмельницького євреї дуже потерпіли. Ті, які не встигли втекти – були знищені. В наступні роки євреї знову стали селитися у місті. У середині 18-го століття багато євреїв загинуло в результаті набігів гайдамаків. У жовтні 1774-го року учні єзуїтського колегіуму вчинили єврейський погром, для приборкання якого викликали російське військо, що квартирувало в місті Яново, тепер це село Іванів Калинівського району. У 18 столітті було споруджено кілька синагог, створено Талмуд-Тора. Талмуд-Тора – це навчальний заклад для дітей-сиріт. У кінці 20-го століття там було 40 учнів. У 19-му столітті були відкриті хасидські синагоги. На початку 20-го століття у Вінниці була відкрита лікарня і притулок для людей похилого віку. З 1894-го року цей притулок був при лікарні.

Вас може зацікавити: Ісаак Новоселецький – голова вінницької іудейської релігійної громади: Чому важливо вивчати свій родовід? 

У 1897-році було 11689 євреїв, це більше 36% всього населення. У Вінницькому повіті проживала 31 тисяча євреїв. У 1856 році було 9 синагог, 1889 – 13, у 1910-му – 17, 2 приватних жіночих єврейських училища, двокласне чоловіче початкове училище на 200 учнів. Поширеним заняттям серед євреїв Вінниці було кравецьке ремесло і торгівля продуктами сільського господарства. У жовтні 1905-го року в найближчих містечках стався погром, який поніс за собою людські жертви і, як писав київський генерал-губернатор, в постраждалих євреїв не залишилося жодного майна, частина його знищена, частина розграбована і розкрадена.

Загалом, початок 20-го століття для Вінниці, як і для всієї імперії був роками революційного збудження, в тому числі тут мало місце таке радикальне явище, як тероризм. Наприклад, у своїй книзі “Вінниця. Історія іншого часу” Олександр Федоришин описує, що у Вінниці були свої представники політичного тероризму. Наприклад, у жовтні 1906-го року власник годинникового магазину Ліпа Копит, зачинивши крамницю з племінником повертався додому, і, раптом з рогу вибігло двоє молодих людей і почали стріляти у спину. Прогреміло 6 вистрелів, одним з яких власник магазину був тяжко поранений, а злочинці зникли з місця пригоди. Після розслідування та арештів виявилося, що замах було скоєно колишніми робітниками Копита, ім’я одного з яких було Мойша Розенберг. І, як виявилось, що замах на вбивство годинникаря був своєрідною помстою терористичною позапартійною організіацєю “Бойова дружина”. До цього ці молодики довго вимагали у Копита фінансових вкладень в святу справу революції. Коли до них дійшли чутки, що власник магазину збирається донести на них, вони вирішили піти шляхом постулату: “нема людини – нема проблеми”.

євреї вінниці

В цей період, як ми знаємо, місто розбудовувалось, на початку 20-го століття – в перші десятиліття. Євреї не стояли осторонь міських ініціатив по розбудові міста та всіляко цьому сприяли. Наприклад, в 1889-му році було прийнято рішення Вінницької міської Думи про переведення з Могилева-Подільського реального училища до Вінниці і перетворенню його в шестикласне і воно розмістилося у приміщенні, яке збудував Цаль Лейбович Вайнштейн. Він заповів своє рухоме й нерухоме майно на будівництво навчального закладу, де висловив сподівання, що в ньому будуть навчатися і єврейські діти. І, як переказують, що цей купець, Вайнштейн, мріяв почати цю споруду як пам’ятник передчасно померлому сину – студенту Петербурзького політехнічного інституту.

В 1907-му році, коли була заснована публічна бібліотека, що стала носити ім’я Гоголя, в невеличкому приміщенні, книжковий фонд якої складав 6,5 тис книг, 776 томів були передані викладачем єврейського училища – Рубінштейном.

Підрядчик і меценат першої гільдії Абрам Іонович Мар’янчик допомагав у будівництві жіночої гімназії – тепер це школа №2. Крім цього – єврейська лікарня – сучасна міська лікарня швидкої допомоги, має теж єврейське коріння. ЇЇ попередником є вінницька єврейська лікарня. Про неї є документи датовані 1843-м роком. У 1911 році Райхер – купець першої гільдії подарував вінницькій єврейській лікарні нову побудову і перший склад лікарні був з 24-х співробітників.

Перша світова війна – у цей час було загальне піднесення, патріотизм, і євреї теж не були осторонь цього, виголошувались промови на захист селян і Вітчизни, проводились так звані “патріотичні дні”. В один з таких днів, як повідомляє часопис “Новий восход”, в Вінниці місцевим єврейським товариством була влаштована маніфестація, яка налічувала 15 тисяч євреїв.

Під час громадянської війни 1917 – 1921 року влада у Вінниці неодноразово змінювалася. Єврейське населення страждало від неодноразових поборів і грабежів. У 1920-их роках у Вінниці діяли різні сіоністські організації, в тому числі, нелегальні. В 1921-му році рух Ге-Халуц організовував тут підготовку єврейської молоді до сільськогосподарських робіт у Палестині і у Вінниці діяло відділення Га-Шомер га-Цаїр – це сіоністська молодіжна організація, яка у 1924-му році налічувала близько 200 членів.

У 1923-му році у Вінницькому філіалі Всенародної бібліотеки України були відкриті відділи Гебраїки та Юдаїки з відповідними музеями.

в 1926-му році у місті була 21 тисяча 800 євреїв із загального числа жителів 58 тисяч. Релігійно-громадське життя майже припинилося в 1931 році, діяло 2 синагоги, але активно розвивалась єврейська культурна діяльність на мові ідиш. Існував Єврейський педагогічний інститут, єврейські середні і початкові школи, єврейські бібліотеки. До кінця 30-х років ця діяльність почала різко скорочуватись, багато євреїв було заарештовано під час терору кінця 30-х років.

Під час Другої світової війни ті євреї, які не встигли евакуюватись або втекти – були знищені.

Починаючи з 70-х років частина євреїв Вінниці стала домагатися права на виїзд до Ізраїлю і почалася, хоча б, в невеликих розмірах, алія – це репатріація до Ізраїлю.

Ні для кого не секрет, що населення Вінниці невпинно скорочувалось, хтось виїжджав, хтось помирав, і, за підрахунками, на сьогоднішній день, у Вінниці проживає десь, приблизно, 3 тисячі євреїв.

DSC09777

DSC09779

євреї вінниці

DSC09782

DSC09783

DSC09786 Хедер – початкова релігійна єврейська школа
DSC09788

DSC09790

DSC09797

DSC09804

Сіонізм – політичний рух (до цього – палестинофільство), члени якого керувались ідеєю розбудови Палестини, як історичної батьківщини євреїв. На фото – засновник палестинофільства у Вінниці.євреї вінниці

DSC09806

DSC09808

DSC09810

DSC09815

DSC09817

P.S.

В деяких іменах єврейських діячів можуть бути допущені помилки (через сприйняття на слух лекції), тому будемо вдячні за ваші виправлення, які вказуйте в коментарях або пишіть на електронну адресу prashhur.info@gmail.com

P.S.S.Logo-prashhur-5

  Статтю підготовлено спеціально для Пращур.укрЯкщо Ви зацікавлені в дослідженні своїх сімейних коренів, хочете створити генеалогічне дерево, знайти документи про походження для Карти Поляка – звертайтеся до нас. Ми допоможемо!

2 thoughts on ““Євреї Вінниці у плині часу” або єврейська історія Вінниці від Анатолія Кержнера

  1. Щиро дякую за матеріали, я з родиною Зінгер (США) будемо у Вінниці (ночівля) 3-4 вересня, було б цікаво подивитися цю презентацію, якщо це можливо, Ця родина за походженням Вороновиця-Вінниця, чи можливо з вами поспілкуватись у цей термін коли вони будуть у Вінниці?, мій тел 050 312 59 92 Ніна Ткаченко , гід-перекладач, Київ, Дякую!

    • Доброго дня. Ми з радістю зустрінемося з вами! Щодо презентації – зв’язуюся з лектором щодо органзації зустрічі.

Comments are closed.